Verrassingstocht 14 november 2018

Onder een stralende blauwe lucht vertrokken we om 9.00 uur richting Soerendonk. Onderweg hadden we geen file zodat we al voor 10.00 uur aan de koffie met een lekker stuk stuk vlaai zaten bij Antoine Party Centrum.
Daarna kwam onze gids uitleg geven hoe het smokkelen vroeger ging. Hij toonde ons een hilarisch filmpje, waarop te zien was hoe je kraaienpoten maakte en hoe de smokkelaars ze gebruikten.
We gingen weer de bus in om de omgeving van de smokkelroutes te zien. Onderweg kregen we last van een heuse wegblokkade, maar de gids, als ervaren smokkelaar, wist dit op te lossen. De smokkelwaar werd ook door vrouwen over de grens gebracht en wel onder hun rokken. Ook het riviertje de Strijpse Aa werd als route gebruikt. Zelfs hosties werden over de grens gesmokkeld.

We brachten ook een bezoekje aan de Achelse kluis. Daar er nog maar een pater was heeft een stichting het overgenomen. In de galerij kon je iets op religieus gebied kopen en in de supermarkt kon je terecht voor drank en rookwaar.

Na de lunch reden we naar het kermismuseum Soet en Vermaeck in Hilvarenbeek. We kregen een humoristische uitleg over de kermis en zijn attracties. Met het rad van fortuin konden we een prijs winnen. We werden getrakteerd op koffie met een wafel, en een borreltje. De suikerspin ontbrak ook niet. En als afsluiting van de kermis heerlijke poffertjes. Rond 18.15 uur waren we weer terug in Meijel.
Afgesloten werd met een smakelijke brunch in het Oranje hotel. We konden terugzien op een welbestede, goed verzorgde dag. Daarvoor onze dank.

De foto’s van deze dag zijn op de website geplaatst onder het tabje “Foto’s”.

Dit bericht is geplaatst in Algemene berichten, KBO op Pad met de tags . Bookmark de permalink.