Themamiddag Dementie 31 oktober 2018

Onder grote belangstelling, 126 personen waren aanwezig, was het een zeer goede en geslaagde middag.

Deze middag werd gehouden onder deskundige leiding van Mevr. Lisette Dickhoff. Zij is verbonden aan de stichting: “Hulp bij dementie”.

Wat is dementie? Dit is de geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren. Dementie is volksziekte nummer 1 en dus krijgen we er allemaal mee te maken. Niet alleen in onze familiekring, maar ook op straat, in de winkel of op het werk.
Herken de signalen zoals; vergeetachtigheid, problemen met dagelijkse handelingen, vergissen in tijd en/of plaats, taalproblemen, kwijtraken van spullen, verandering in gedrag en karakter en onrust.
Zij vertelde de kenmerken en eigenschappen van dementie en hoe we er mee om kunnen gaan.Dat kan door middel van “GOED” om te gaan met dementie. “GOED” staat voor; Geruststellen, Oogcontact maken, Even meedenken en Dankjewel.
De vele tips en omgangsvormen met deze patiënten werden op een duidelijke en herkenbare manier uitgelegd. Zij gaf ons talloze voorbeelden hoe je als mantelzorger deze mensen kunt helpen. Ook werd er gewaarschuwd over het feit dat men dit niet alleen kan. Als mantelzorger dient men er voor te waken dat het niet te veel wordt. Zoek tijdig hulp en praat er over met bijvoorbeeld de huisarts.
Deze bepaalt dan samen wat de volgende stappen zijn. Naast de huisarts zijn er ook meerdere instanties die je kunnen helpen, bijvoorbeeld de stichting “Hulp bij dementie Noord-Limburg”.

Ook Corine Remmers, directrice van Sint Jozef Wonen en Zorg in Meijel, hield een presentatie  over dementie en dan speciaal gericht op de verbouwing in het zorgcentrum; wat er zoal in de toekomst gaat veranderen voor  de bewoners.

voor meer foto’s zie onze Facebookpagina.

Dit bericht is geplaatst in Evenementen. Bookmark de permalink.