Wie wordt uw Facebook-Erfgenaam

Wilt u uw nabestaanden veel kopzorgen besparen? Zorg dan dat u een lijst bijhoudt van al uw gebruikersnamen (accounts) en wachtwoorden.  Zonder die gegevens zitten ze met de handen in het haar. Ze kunnen vaak niets veranderen aan de instellingen. En als niemand iets doet, krijgen uw vrienden na uw dood nog steeds een melding krijgen dat u binnenkort jarig bent. Pijnlijk.

Wachtwoorden op papier
Bewaar uw gebruikersnamen en wachtwoorden liever niet op de computer, want dan kunnen hackers ze daar vinden. Schrijf ze liever op papier, bijvoorbeeld in een notitieboekje en bewaar dat op een veilige plaats. Zorg wel dat iemand die u vertrouwt weet waar hij of zij dat boekje na uw overlijden kan vinden. U kunt de plaats ook beschrijven in uw testament. Let wel op twee dingen: zorg dat het boekje niet in handen valt van iemand die kwaad wil. En, omdat iedereen nogal eens zijn inloggegevens aanpast, hou het boekje actueel.
Tip: gebruik voor al uw belangrijkste accounts en apparaten één e-mailadres om in te loggen. Als u zorgt dat uw rechtmatige erfgenaam kan inloggen op uw e-mailadres, is het voor hem of haar mogelijk om bij uw andere accounts te kiezen voor de optie ‘wachtwoord vergeten’, ‘nieuw wachtwoord aanvragen’ of ‘wachtwoord resetten’.

Herdenkingspagina Facebook

Op Facebook was het in het verleden erg lastig om profielen aan te passen zonder inloggegevens, waardoor er allerlei ‘spookprofielen’ rondwaarden. Nabestaanden kunnen nu van de pagina van iemand die is overleden een herdenkingspagina maken.

Herdenkingsstatus aanvragen
Het is even zoeken tot je op het juiste formulier komt om de herdenkingsstatus aan te vragen voor een naaste die is overleden. Kijk op www.facebook.com/help/ naar het artikel ‘Wat gebeurt er met mijn Facebook-account wanneer ik kom te overlijden?’ Helemaal onderaan staat meer informatie over het aanvragen van een herdenkingsstatus. Klik daarop en op de volgende pagina op de contact-link. Uiteindelijk krijgt u een formulier waarop u de naam, de sterfdag en (optioneel) een overlijdensdocument kunt verzenden.

Profiel verwijderen
Wilt u zelf uw Facebook-account permanent verwijderen? De snelste manier: log met uw gegevens in en doe het volgende:
• Klik rechtsboven in Facebook op het pijltje naar beneden en selecteer ‘Instellingen’.
• Klik aan de linkerkant op ‘Je Facebook-gegevens’.
• Klik op ‘Je account en gegevens verwijderen’ en volg de aanwijzingen op het scherm

Lastig: iemands account verwijderen
Wie het account van een overleden dierbare van Facebook wil verwijderen, moet documentatie verstrekken om te bevestigen dat hij een naast familielid of executeur is en dat degene inderdaad is overleden. Het snelst gaat het als u een scan of foto van de overlijdensakte van uw dierbare stuurt. Lukt dat niet, dan moet u met documentatie aantonen dat u bevoegd bent (volmacht, geboortebewijs, testament of verklaring van erfrecht) én een document dat uw dierbare is overleden (overlijdensbericht of rouwkaart). Een heel gedoe dus.
‘Facebook-erfgenaam’
Denkt u dat uw nabestaanden een herdenkingspagina zullen willen, dan is het slim om nu al zelf aan te geven dat u wil dat uw profiel na overlijden de herdenkingsstatus krijgt. Sinds kort kunt u daarvoor een ‘Facebook-erfgenaam’ aanwijzen. De persoon die u dat toevertrouwt kan op uw account letten nadat het de herdenkingsstatus heeft gekregen. Hij of zij kan een bericht bovenaan de tijdlijn plaatsen, reageren op nieuwe vriendschapsverzoeken of de profielfoto aanpassen.

U kunt als volgt een contactpersoon voor de herdenkingsstatus toevoegen:

• Klik op ‘Account beheren’.
  • Typ de naam van een vriend en klik op ‘Toevoegen’.
  • Klik op ‘Verzenden’ om je vriend te laten weten dat hij/zij nu uw contactpersoon voor het account met herdenkingsstatus is.

Tip: waarschuw uw nieuwe Facebook-erfgenaam even dat u bezig bent dit in te stellen, voordat hij hierover een bericht krijgt van Facebook. U kunt de contactpersoon later altijd nog wijzigen als u dat wilt.