Tip van SeniorWeb

Zoeken met Google Lens
Met Google Lens verandert de telefooncamera in een zoekmachine. Richt de camera op een gebouw, menukaart, schilderij, plant, bloem of ander object en de app vertelt wat het is. Ook is het mogelijk om direct tekst te laten vertalen.

Wat is Google Lens?
Google lens bestaat al sinds 2017, maar is nu echt uitgegroeid tot een onmisbare app. Google Lens herkent meer dan een miljard objecten. De app werkt met eerder gemaakte foto’s maar kan ook met behulp van het livebeeld teksten vertalen. Fijn als u in het buitenland verblijft en wilt weten wat er op een bord staat. Of richt de camera op een menukaart om erachter te komen wat de pot schaft. Een mooie stoel gezien in een hippe koffietent? Google Lens vertelt direct waar deze of een vergelijkbare stoel te koop is.

Google Lens downloaden
Google Lens staat al op de meeste telefoons met Android. Zo niet, download de app dan via Google Play Store. Bezitters van een iPhone of iPad kunnen Google Lens gebruiken via de gratis app Google. Download hem uit de App Store.

Google Lens openen
Voor iPad/iPhone is geen aparte app van Google Lens. Alle Lens-functies zitten voor deze apparaten in de app Google. Google Lens in de Google-app is alleen beschikbaar in het Engels.

Google Lens op iPad/iPhone openen:

• Tik op de app Google.
  • Tik in de zoekbalk op het pictogram ‘Google Lens’  .
  • Tik bij het allereerste gebruik twee keer op OK om Google onder andere toestemming te geven voor het gebruik van de camera.

Google Lens opent, met aan de onderkant pictogrammen voor allerlei functies.

Google Lens op Android-toestel openen:

• Tik op de app Lens.

Google Lens opent, met aan de onderkant pictogrammen voor allerlei functies.

Zoeken via Google Lens
Via het livebeeld kunt u objecten zoals gebouwen, boeken en bloemen opzoeken.

• Tik op het pictogram ‘Zoeken’ .
  • Richt de camera op een object.
  • De camera analyseert het voorwerp. Tik voor meer informatie op het rondje dat verschijnt.
  • Verschijnt er geen rondje, tik dan op het vergrootglas of tik op het flits-icoon linksboven om het voorwerp beter te verlichten met de ingebouwde flitser.
  • Tik op het resultaat.

Tekst vertalen
Een van de leukste onderdelen van Google Lens is ‘live’ teksten vertalen. Kunt u echt geen chocola maken van die Franstalige borden in de Parijse metro, dan helpt de app. Ook handig als u een Nederlandse tekst aan iemand wilt laten lezen die het Nederlands niet machtig is.

• Open de app.
  • Tik linksonder op het pictogram ‘Vertalen’ .
  • Richt de camera op tekst.
  • Google herkent de taal automatisch en geeft een vertaling op het scherm, over de oorspronkelijke tekst heen. Gebeurt dit niet of wilt u een andere taal instellen?
    • Tik op de regel Auto-detecteren – Nederlands.
    • Tik op Auto-detecteren.
    • Scrol naar de taal die u wilt vertalen en tik hierop.
    • Wilt u naar het Engels vertalen, tik dan op Nederlands.
    • Tik op de taal waar u naartoe wilt vertalen.
    • Tik op Toepassen.

Tekst kopiëren
Google Lens herkent niet alleen objecten, maar ook tekst. Kopieer en plak zo makkelijk tekst uit plaatjes of tijdschriften.

• Open de app.
  • Tik op het tweede pictogram, de bladzijde met tekst .
  • Richt de lens op een tekst.
  • Tik op de geselecteerde tekst.
  • Versleep de blauwe selectiebolletjes totdat de gewenste tekst is geselecteerd.
  • Tik op een van de knoppen ‘Tekst kopiëren’, ‘Zoeken’ of ‘Vertalen’.

Winkelen
Iemand gespot met een leuke jas, dan wilt u zeker graag meteen weten waar u deze kunt kopen?

• Tik op het pictogram van een winkelwagentje .
  • Richt de lens op een item.
  • Tik op het bolletje dat bij het voorwerp verschijnt.
  • Tik op een van de resultaten.
  • Niet de juiste resultaten omdat er meerdere dingen op de foto staan? Maak een uitsnede van een deel van de foto.
  • Tik rechtsonder op een pictogram ‘Bijsnijden’.
  • Sleep de hoeken van de foto naar buiten of binnen.
  • Er verschijnen nieuwe zoekresultaten. Tik erop om naar het gewenste resultaat te gaan.

Dineren
Vraagt u zich af wat u in een restaurant moet bestellen? Zoek gerechten van de menukaart en bekijk foto’s en recensies in Google Maps.

• Tik op het pictogram met een mes en vork .
  • Tik op Selecteer het restaurant.
  • Typ de naam van het restaurant.
  • Richt de lens op de menukaart.
  • Tik op de geselecteerde tekst.
  • Tik op een van de resultaten.

Een bestaande foto scannen
Het is ook mogelijk om vanuit een eerder gemaakte foto te zoeken.

• Tik op het galerij-icoon rechtsboven.
  • Tik op een foto.
  • Tik op de functie die u wilt gebruiken.

Computerhulp nodig?
Hebt u een vraag naar aanleiding van dit artikel? SeniorWeb-leden kunnen hun vraag stellen aan de vrijwilligers van PCHulp. Nog geen lid, maar wel hulp nodig? Ontdek dan de voordelen van het SeniorWeb-lidmaatschap.

Voor vragen op gebied van computer, laptop, tablet, smartphone kunt u ook altijd terecht op het computerspreekuur van KBO-Meijel, ook te bereiken via info@kbo-meijel.nl

Dit bericht is geplaatst in SeniorWeb Meijel met de tags , . Bookmark de permalink.