Bezoek aan theaterbelevenis

“De Strijd om de Kathedraal”.
Op vrijdag 24 juni brengen we een bezoek aan het theaterbelevenis “De Strijd om de Kathedraal”. Dit is een groot(s) en bijzonder theaterspektakel op een speciale openlucht locatie in Parc Zaarderheiken in Venlo. Hier spelen ook leden van de COM uit Meijel mee. We gaan met eigen vervoer.
De eigen bijdrage voor dit theaterspektakel bedraagt € 25,00 p.p.
De inschrijving is op 5 mei om 14:00 uur in d’n Binger. Graag betalen met pinpas.

De strijd om de Kathedraal is gebaseerd op een verhaal van Jacques Vriens dat onder zijn regie tot leven komt. Het verhaal speelt zich af in Trichterbos. De bouw van de Kathedraal is gestart door de grootvader van Thies. Nu is zijn vader de bouwmeester en hij verwacht dat Thies de volgende bouwmeester wordt. Thies droomt er echter van om toneelspeler te worden. Hij heeft een grote fantasie en kan prachtig vertellen. Toch werd hij door zijn vader naar de kloosterschool gestuurd, maar daar wordt hij regelmatig weggejaagd omdat hij iets te vaak laat merken geen zin te hebben in school.

Op een dag ontmoet hij het blinde meisje Mette. Haar vader werkt als stenensjouwer bij de bouw van de kathedraal. Het is een stille zwijgzame man, die het zijn dochter nog steeds kwalijk neemt dat haar moeder bij de bevalling is overleden. Mette is blind. Als je in die tijd een handicap had, was je verdacht. Daarom wordt zij ook vaak gepest. Thies neemt het voor haar op en geleidelijk ontstaat een hechte vriendschap. De ouders van Thies zien dat helemaal niet zitten en verbieden hem elk contact met Mette. Hij blijft haar stiekem toch ontmoeten en beschrijft dan hoe de bouw van de kerk in z’n werk gaat en hoe alles eruit ziet.
Er zijn ook veel mensen die het niet eens zijn met de bouw van de kathedraal. Daarom wordt er regelmatig gesaboteerd. Mette en Thies dreigen daar op een dag het slachtoffer van te worden. Als de vader van Mette verongelukt, ontfermt haar tante zich over het meisje. Die tante is eigenaar van de herberg buiten de stad en daar zal Mette worden ingezet om ‘de heren’ te amuseren. Thies zet alles op alles om haar te helpen.

“De strijd om de kathedraal” geeft een prachtig beeld van het leven in een middeleeuwse stad, de bouw van een kathedraal, het felle verzet daartegen en van de rol die de geestelijkheid speelt. Centraal in dit alles staat de bijzondere vriendschap tussen Thies en Mette.

We vertrekken gezamenlijk om 19:30 vanaf het Alexanderplein. Voor vertrek worden de entreekaarten uitgereikt en we hebben gereserveerde plaatsen.

Wanneer:        vrijdag 24 juni 20:30 uur.
Waar:              Parc Zaarderheiken in Venlo
Vertrek:           19.30 uur vanaf het Alexanderplein.
Vervoer:          met eigen auto.
Kosten:           € 25,00 per persoon.
Inschrijving:     donderdag 5 mei 14:00 uur in d’n Binger.

Dit bericht is geplaatst in KBO op Pad met de tags . Bookmark de permalink.