Financiën & Overheid

De coördinator van de werkgroep Financiën en Overheid is:
Jan Manders                                     06-800.847.47
e-mail:   penningmeester@kbo-meijel.nl

Leden van deze werkgroep zijn verder mevrouw Marianne Strijbos en de heer Ger Doensen. Extern deskundig adviseur is de heer Peter van Bussel.

Wat er ook georganiseerd wordt, er komt altijd een financiële component om de hoek kijken. Dit geldt zeker voor een vereniging als de KBO. Het is bij uitstek ook een doelgroep die vaak en veel te maken heeft of krijgt met de gemeentelijke overheid of rijksoverheid. De werkgroep Financiën en Overheid probeert leden zoveel mogelijk te ondersteunen bij financiële zaken die daarmee te maken hebben.

Bezetting.
De bezetting van deze werkgroep bestaat uit maximaal 4 personen, waarvan minimaal 1 lid vanuit het bestuur vertegenwoordigd is. De werkgroep kiest uit haar midden een coördinator en een vervangend coördinator. De coördinator hoeft niet een vertegenwoordigend bestuurslid te zijn, maar dit heeft wel de voorkeur.

Vergaderfrequentie.
De werkgroep Financiën en Overheid komt 3 keer in een kalenderjaar bij elkaar, zo nodig vaker. Dit laatste ter beoordeling van de werkgroep zelf. Op verzoek kan een delegatie van het bestuur worden uitgenodigd.

Verantwoording.
Middels verslaglegging van de bijeenkomsten informeert de werkgroep het bestuur. Daarnaast komen alle ter zake doende onderwerpen ter sprake in de werkgroep vergadering waarbij het vertegenwoordigende bestuurslid of coördinator de uitwisseling verzorgt tussen werkgroep en bestuur en vice versa. Zaken overstijgend aan de taak van de werkgroep worden voorgelegd aan het bestuur.

Taken coördinator.
Hij/zij draagt zorg voor:
•  het goed onderling functioneren van de werkgroep
•  agenda en verslaglegging bijeenkomsten werkgroep
•  publicaties en aanlevering t.b.v. nieuwsblad, weekbladen en website/facebook
•  controleert 1x per kwartaal een financiële terugkoppeling die hij/zij ontvangt van de penningmeester

Taken werkgroep.
•  ondersteunen bij de aangifte Inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen
•  ondersteunen bij de aanvraag van de zorgtoeslag
•  ondersteunen bij de aanvraag huurtoeslag
•  ondersteunen bij het toepassen van speciale regelingen van de overheid (Rijksoverheid en gemeente Peel en Maas
•  waar nodig de leden informeren over actuele financiële problemen / valkuilen
•  waar mogelijk helpen bij financiële vragen van specifieke doelgroepen
•  nadenken over en voorstellen doen inzake vernieuwing in de activiteiten, daarbij ruimschoots rekening houdend met de behoeften van onze jongere leden; ideeën hierin voordragen aan het bestuur, dat deze constructief zal beoordelen.