Herfstwandeling

Herfstwandeling bij de Busjop in het Leudal.
De weergoden hadden zich op deze dag aangepast aan de naam van de wandeling: herfst. We hebben dus af en toe wel de paraplu nodig gehad.
Maar het was een prachtige, heel gevarieerde wandeling door de bossen bij de Busjop in het Leudal. We begonnen bij de grafheuvels die nog stammen uit de Brons- en IJzertijd.
Hier woonden dus al heel vroeg mensen. Jan, onze gids, van vandaag, heeft ons heel veel verteld over de Leubeek, de Neerbeek en de Tungelroysebeek, over de bever die hier leeft, enz.
Ook kwamen we bij de Uilentoren die gebouwd is in opdracht van Prof. Eug. Dubois die het landgoed de Bedelaar gekocht had met het doel om er een prehistorisch natuurpark van te maken.
Na het genot van een lekkere borrel heeft Jan ons veel namen van paddenstoelen geleerd. En of het nu kwam door die ene borrel of niet maar volgens mij hebben we meer over zwammen gezwamd dan zwammen gezien. Zoals de doolhofzwam, de vliegenzwam, de poolzwam, de geschubde inktzwam en de prachtige statige parapluzwam. En we kwamen bij droge heide vlaktes met stuifduinen waar korstmos groeide en het blauwe zandbloempje. Jan vertelde over de vegetatie; wat er wel en niet thuishoorde; bijv. de berkenboompjes en de paarse bes die er door vrijwilligers uit gehaald worden, knap hoor!
En over de vennen die verdroogd zijn door teveel stikstof als gevolg van vogelpoep of mest wat erin gegooid werd. Daardoor kan bijv. de libelle er zijn eitjes niet meer leggen.
We hebben ook veel geleerd over de bomen; minder leuke dingen, zoals de fijnsparren die dood zijn gegaan door een kevertje (de letterzetter) die onder de schors van de boom kruipt en het vocht uit de boom haalt zodat hij verdroogt.
Maar ook leuke dingen zoals de acacia boom die zorgt voor robinia hout voor tuinmeubelen.
Al met al was het een hele gezellige, leerzame wandeling die we afgesloten hebben met koffie/thee en een lekker stukje vlaai bij de Schutterij waar we nog even gezellig konden nagenieten van de vele indrukken van de wandeling en weer hebben kunnen zwammen met elkaar.
Jan, Ger, Wim en de organisatie bedankt, het was weer super!!!!

De foto’s van deze herfstwandeling zijn te vinden onder het tabje Foto’s

Dit bericht is geplaatst in Algemene berichten, KBO op Pad met de tags . Bookmark de permalink.