Meijel en de Tweede Wereldoorlog

Boeiende expositie in Truijenhof.
In verband met de 75-jarige bevrijding pakt heemkundevereniging Medelo op dit moment breed uit met een lijvig boek en een fraaie expositie in Truijenhof. In het
verleden besteedde Medelo al diverse keren aandacht aan het onderwerp ‘oorlog’. Meijel is één van de Limburgse dorpen geweest waar de Tweede Wereldoorlog de diepste sporen heeft nagelaten, zowel materieel als in menselijk opzicht. In het dorp werden honderden huizen en boerderijen beschadigd of geheel verwoest. Daarnaast waren er in Meijel bijna 50 doden te betreuren en vele tientallen gewonden. De Tweede Wereldoorlog is in elk geval voor Meijel de meest ingrijpende gebeurtenis geweest van de afgelopen eeuwen.
Fraaie expositie
Naast de uitgave van een mooi en interessant boek, wordt op dit moment in Truijenhof breed uitgepakt met een tentoonstelling. Deze omvat enerzijds honderden foto’s en ander beeldmateriaal over Meijel in de oorlog en anderzijds allerlei objecten zoals wapens, poppen in militaire uniformen van de vijf betrokken landen (alle uitgedost met de bijbehorende uitrusting), een bijzondere kachel, tabakssnijder, oorlogstelefoon en nog allerlei andere spullen. De materialen zijn afkomstig uit drie collecties, namelijk die van Rinus van Ottersdijk uit Vlierden, wijlen Henk Martens uit Meijel en de rijke eigen collectie van Medelo. Daarnaast worden er enkele, nog nooit vertoonde films getoond, door Engelse filmers opgenomen in de maanden van de bevrijding en is er een korte en interessante powerpoint te zien over Meijel in de oorlog.

Voor liefhebbers van de Meijelse geschiedenis en voor de vele geïnteresseerden in de Tweede Wereldoorlog, is de expositie een absolute must.
De tentoonstelling is vanaf 22 september tot en met 17 november elke zondag geopend van 14.00 tot 17.00 uur.
Het boek ‘Meijel en de oorlog. De laatste getuigenissen’ is dan ook te koop. Entree 2 euro.

Dit bericht is geplaatst in Algemene berichten met de tags , , . Bookmark de permalink.