De KBO blijft KBO maar dan anders

De vraagstelling of de naam van KBO Meijel zou moeten worden aangepast, lag al enige tijd op de bestuurstafel. Past de K van Katholiek nog wel? En past de O van Ouderen nog wel? De betrokkenheid van veel leden bij de katholieke kerk is de laatste jaren afgenomen.
Ook door de gezondere levensstijl vinden de leden zich niet meer oud.
Maar is dat voldoende reden om dan maar direct een naamswijziging door te voeren?
Een discussie binnen het bestuur bracht al snel naar voren dat, de huidige naam KBO misschien oubollig klinkt, maar al zo lang is ingeburgerd in de maatschappij, dat de naam KBO een merknaam is geworden, die door bijna iedereen wordt herkend en waarin de oorsprong van de vereniging naar voren komt.
Ook vroeg het bestuur zich af: schrikt de naam KBO af of kiest men voor een vereniging, die aantrekkelijke activiteiten voor haar leden organiseert? Is de verpakking belangrijker dan de inhoud?
Om nog meer duidelijkheid te verkrijgen, werd er in de, in het laatste kwartaal van 2023 gehouden enquête, aan de leden de vraagstelling voorgelegd “Vindt u dat de huidige naam nog past bij onze vereniging? “Een groot aantal leden heeft deze enquête ook ingevuld en geretourneerd. Het aantal is zo groot dat de enquête representatief is. Dit betekent dat de uitkomsten van deze groep, ook voor de totale groep gelden.
De resultaten tonen aan, dat een meerderheid van 61% van de leden de huidige naam verkiest boven een eventuele verandering. Het bestuur heeft dan ook besloten om de huidige naam KBO Meijel te handhaven. Het meest belangrijke is immers, dat alle senioren weten, dat ze welkom zijn bij ons. Of ze nu katholiek zijn, protestant of islamitisch, iedereen kan lid worden van KBO Meijel en men hoeft zich ook zeker niet oud te voelen.
Op een andere vraagstelling in de enquête “welke maatschappelijke rol onze vereniging zou moeten nastreven” wordt als eerste het organiseren van activiteiten voor senioren genoemd (ontspanning), als tweede het overdragen van informatie over nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen (kennis) en als derde het elkaar ondersteunen bij hulpvragen, zodat men de verbinding met de maatschappij niet verliest (binding). En ook deze woorden vormen het woord KBO en geven de kern weer van wat we willen zijn: Kennis-Binding-Ontspanning.
Dit past beter bij hetgeen KBO Meijel wil uitdragen.
Dus…. soms is géén nieuws juist goed nieuws…

Dit bericht is geplaatst in Info en Advies met de tags . Bookmark de permalink.