Verslag van de natuurtocht van 23 augustus

Onder de deskundige leiding van Ger Hendriks, natuur, Mart Rooijakkers, cultuur, gaan 61 leden van KBO Meijel op pad. Na Neerkant passeren we de Heijtrak waar heel lang geleden de oever van de Maas is geweest. Vanaf ongeveer 1850 zijn grote delen van de Peel, die zich uitstrekten van Uden, Cuijk in het noorden en Nederweert in het zuiden ontgonnen en aan de natuur onttrokken. Er wordt turf gewonnen voor brandstof en grote ontgonnen delen van de Peel worden gebruikt voor land- en tuinbouw.

Rond 1970 worden alle turfgraafwerkzaamheden gestopt en een klein stukje Peel, Groote Peel (plusminus 1700 ha.) en Verheven Peel (plusminus 3000 ha) en enkele kleinere stukjes behouden als natuurgebied. Door landbouwwerkzaamheden werd het moeilijk die natuurgebieden te handhaven. Om die reden hebben de landelijke en provinciale overheden besloten om rondom de nog resterende natuurgebieden landbouwgebieden terug te geven aan de (Peel)natuur.
En zo komen we door het Leegveld, een belangrijk natuurherstelgebied, waar zichtbaar wordt, dat het water wordt vastgehouden om de oude veengebieden te waarborgen, belangrijk voor groei van veenmos, belangrijk voor opvang van CO2. Ooit werd Griendtsveen het belangrijkste overslagstation van Nederland vanwege de turfwinning, die door Jan van de Griendt rond 1850 is begonnen in Helenaveen, waar de turf wel 6 meter dik zat. Met één mm per jaar heeft dat een tijdje geduurd.
We verlaten de Peel en begeven ons naar de Maasduinen. Door obstakels voor de bus moeten we helaas enkele mooie delen van de Maasduinen missen.
De Maasduinen onderscheiden zich van de Peel: waar de Peel een moerasgebied is, zijn de Maasduinen prachtige heuvelachtige heide- en bosgebieden, waar we, na de koffie en vlaai in Well, van mogen genieten.
De Peel wordt grotendeels door Staatsbosbeheer onderhouden; de Maasduinen worden voornamelijk door het Limburgs Landschap beheerd.
Met een retourtje Broekhuizenvorst worden we via Meerlo, Blitterswijck en Afferden aan de oostkant getrakteerd op die prachtige heide en bosgebieden van de Maasduinen.
Tenslotte komen we weer op de oude weg van Venlo naar Nijmegen en via Boxmeer, Stippelberg en Deurne gaan we huiswaarts. Hier staan de heerlijke soep, broodjes, kroket en koffie/thee ons op te wachten bij de Heere van Meijel.
Een mooie tocht. En wat wonen we toch in een prachtig land en mooie omgeving.

Harrie van den Berg

Dit bericht is geplaatst in KBO op Pad met de tags . Bookmark de permalink.